PeKo Interactive Media for Computer Maintenance Learning
Media Interaktif PeKo untuk Pembelajaran Perawatan Komputer
Abstract
This research aims to develop desktop-based interactive learning media "PeKo" (computer maintenance) in computer maintenance subjects at SMK Muhammadiyah 1 Taman. To improve the quality of human resources (HR) it can be improved through the education sector of a nation. To improve the quality of a nation's education, learning media is needed to be used in teaching and learning activities, one of which is using desktop-based interactive learning media for computer maintenance learning. The research method used is 4D (Define, Design, Development, Disseminate). This learning media was created to increase students' desire to learn computer maintenance.
Highlights:
-
Development of desktop-based interactive learning media.
-
Implementation of 4D research method (Define, Design, Development, Disseminate).
-
Aim to improve students' interest in learning computer maintenance.
Keywords : Interactive Learning Media, Instructional Media, Computer Maintenance, 4D
References
Amelia, L., & Hasanah, F. N. (2023). Pengembangan digital book siroda berbasis Android pada mata pelajaran pemrograman dasar kelas X SMK. Joutica, 8(1), 1–8.
Asela, S., Salsabila, H., Nurul, L., Sihati, A., & Ririh, A. (2020). Peran media interaktif dalam pembelajaran PAI bagi gaya belajar siswa visual. Inovasi Penelitian, 1(7), 1297–1304.
Audie, N. (2019). Peran media pembelajaran meningkatkan hasil belajar peserta didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.
Fadlan, M. S., Sahrina, A., & Soelistijo, D. (2023). Pengembangan media pembelajaran digital geografi berbasis WebGIS pada materi sebaran flora fauna di Indonesia dan dunia. Jurnal Swarnabhumi, 8(1), 43–57.
Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa.
Hamidi, N. (2018). Pengembangan media pembelajaran interaktif pendidikan agama Islam berbasis Adobe Flash Professional CS6 untuk mendukung implementasi kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(1), 109–130. https://doi.org/10.14421/jpai.2017.141-07
Miftah, M. (2020). Fungsi dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, Balai Besar Guru Penggerak (BBGP) Prov. Jawa Timur, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Muthoharoh, V., & Sakti, N. C. (2021). Media pembelajaran interaktif menggunakan Adobe Flash CS6 untuk pembelajaran IPS siswa sekolah menengah atas. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 364–375. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.315
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 659.
Prastiwi, M. D., & Nurita, T. (2018). Kemampuan pemecahan masalah pada siswa kelas VII SMP. e-Journal Pensa, 6(2), 98–103.
Rejeki, Mf., Adnan, M., & Siregar, P. S. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran pada pembelajaran tematik terpadu di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 337–343. https://jbasic.org/index.php/basicedu
Roosita, B., Lestari, D. P., & Setyawan, A. (2022). Keterkaitan media interaktif dengan semangat belajar peserta didik. Educurio, 1(1), 117–122. https://qjurnal.my.id/index.php/educurio
Rohman, P. N., Na’im, M., & Sumardi, S. (2021). Pengembangan media berbasis Prezi pada mata pelajaran sejarah kelas X SMA dengan model 4D. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 7(1), 1–9. https://doi.org/10.22219/jinop.v7i1.13054
Sartika, S. B., & Wiguna, A. (2024). The analysis of students’ needs in digital teaching media. Jurnal Teknologi Pendidikan, 26(1), 44–62. https://doi.org/10.21009/JTP2001.6
Silmi, M. Q., & Rachmadyanti, P. (2018). Pengembangan media pembelajaran video animasi berbasis Sparkol Videoscribe tentang persiapan kemerdekaan RI SD kelas V. JPGSD, 6(4), 486–495.
Copyright (c) 2025 Mohammad Iqbal Prihantono, Akbar Wiguna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.