Android-Based RPG Game for Engaging Informatics Learning in Vocational Schools


Game RPG Berbasis Android untuk Pembelajaran Informatika yang Menarik di SMK


  • (1)  Muhammad Irvan Saputra            Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (2) * Akbar Wiguna             Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi , Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This research develops educational games on Android-based informatics subjects at Dian Sidoarjo Vocational School. Through the learning process, various aspects of life can be improved through education. The importance of learning is to educate students to become more competent individuals, one of which is by using educational game- based learning media for learning computer systems. The aim of this research is to test the feasibility of media in the form of Android-based educational games (.apk) in informatics subjects. The research method used is the Research and Development (R&D) method. using the Borg & Gall model.

Highlights:

  • Enhances student engagement with interactive learning media.
  • Uses narrative challenges to simplify complex technical topics.
  • Rated highly feasible and usable by both experts and students.

Keywords: Game, RPG, Instructional Media, Education, Development

References

Abdullah, F. S., & Yunianta, T. N. H. (2018). Pengembangan media pembelajaran matematika trigo fun berbasis game edukasi menggunakan Adobe Animate pada materi trigonometri. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(3), 434. https://doi.org/10.24127/Ajpm.V7i3.1586

Anshori, S. (2018). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi sebagai media pembelajaran. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKN dan Sosial Budaya, 2(1), 88–100.

Arif, M. N., & Sumawati, M. S. (2016). Pengembangan game edukasi interaktif pada mata pelajaran komposisi foto digital kelas XI di SMK Negeri 1 Surabaya. Jurnal IT-Edu, 1(2), 28–36.

Ariyanto, A., Priyayi, D. F., & Dewi, L. (2018). Penggunaan media pembelajaran biologi di sekolah menengah atas (SMA) swasta Salatiga. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 9(1), 1. https://doi.org/10.24127/Bioedukasi.V9i1.1377

Brito, J., Filho, G., Gabriel, J., Moraes, L., & Sarinho, V. T. (2019). RPG Maker puzzle archetypes: Analysis, evaluation, refactoring, and extension. Proceedings of the International Conference on Computer Science and Information Technology, 615–618.

Djamaluddin, A. & Wardana. (2019). Belajar dan pembelajaran (1st ed.). CV Kaaffah Learning Center.

Dwiyono. (2017). Game media pembelajaran interaktif pada kompetensi dasar mendeskripsikan penggunaan peralatan tangan (hand tools) dan peralatan bertenaga (power tools. Program Studi Pendidikan Teknik Mekatronika, 7(4), 343–351.

Hasanah, F. N., Taurusta, C., Untari, R. S., Hidayah, D. N., & Rindiani, R. (2021). Gim edukasi berbasis Android sebagai optimasi pembelajaran daring di masa pandemi Covid-19. JINOP (Jurnal Inovasi Pembelajaran, 7(1), 55–67. https://doi.org/10.22219/Jinop.V7i1.15176

Helmia. (2023). Gambaran tingkat pengetahuan dan sikap anak tentang kesehatan gigi dan mulut di SDN 2 Tengkudak Penebel Tabanan.

Koriaty, S., & Agustani, M. D. (2016). Pengembangan model pembelajaran game edukasi untuk meningkatkan minat siswa kelas X TKJ SMK Negeri 7 Pontianak. Jurnal Edukasi, 14(2), 360. https://doi.org/10.31571/Edukasi.V14i2.360

Masykhur, M. A., & Risnani, L. Y. (2020). Pengembangan dan uji kelayakan game edukasi digital sebagai media pembelajaran biologi siswa SMA kelas X pada materi animalia. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(2), 90. https://doi.org/10.24127/Bioedukasi.V11i2.3276

Romadhona, F. T., & Yundra, E. (2016). Pengembangan media pembelajaran edugame role play game pada mata pelajaran simulasi digital kelas X TAV di SMKN 3 Surabaya. Jurnal Edukasi, 14(2). https://ojs.journal.unesa.ac.id/article/22643

Rozi, F., & Khomsatun, K. (2019). Rancang bangun game edukasi pengenalan warna untuk pendidikan anak usia dini menggunakan Adobe Flash berbasis Android. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika, 4(1), 12. https://doi.org/10.29100/Jipi.V4i1.781

Yuniarso, A. M., Baraja, A., & Kusanti, J. (2022). Pembuatan game edukasi berbasis Android. Adila Mukti Yuniarso, 4, 2–7.

Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya media pembelajaran untuk anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81–96. https://doi.org/10.19109/Ra.V1i1.1489

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2022-04-21
 
Section
Articles